Co kobieta powinna zabrać ze sobą na siłownię? - przegląd akcesoriów do siłowni

18-04-2019

Trening na siłowni czy w klubie fitness to coraz popularniejsza forma uprawiania sportu. Karty uprawniające do wejścia na siłownię stanowią coraz częściej wybieraną przez pracodawców premię motywacyjną dla pracowników. Niektórzy poszli nawet krok dalej i urządzają własną, domową siłownię. Ćwiczymy dla pięknej sylwetki, dla zdrowia, dla kondycji, dla dobrego samopoczucia. Siłownie cieszą się popularnością przede wszystkim wśród osób młodych, choć przybywa także liczba zainteresowanych ofertą klubów osób z grupy wiekowej 50+. I choć początkowo siłownie przyciągały głównie panów, obecnie coraz więcej kobiet korzysta z ich usług – różnice z roku na rok zmniejszają się coraz wyraźniej (źródło: Bazuń D., „Kobiety i mężczyźni w przestrzeni klubów fitness”, Zielona Góra 2016). Siłownia to miejsce nie tylko dla dbających o sylwetkę i zdrowie, ale także dla każdego, kto chce przyjemnie i pożytecznie spędzić czas – zmęczenie fizyczne podczas ćwiczeń naprawdę przynosi satysfakcję! Tym większą, im lepiej przygotujesz się do treningu.

Jakich błędów warto uniknąć, ćwicząc na siłowni?

Dlaczego zaczynamy od błędów? Niestety wiele z nich często popełniamy już przy pierwszych treningach, a później powtarzamy złe nawyki lub przychodzimy na trening z niewłaściwym nastawieniem. Oto kilka często popełnianych błędów, których warto unikać:

  1. Pośpiech. Żyjemy w ciągłym biegu, stresie, i często wprowadzamy pośpiech także na salę ćwiczeń. To błąd – wykonując ćwiczenia pospiesznie, nie wymodelujesz sylwetki szybciej, nie spalisz szybciej tkanki tłuszczowej ani nie wyrobisz prędzej kondycji. Za to w pośpiechu zaczniesz wykonywać ćwiczenia nieprawidłowo i niedokładnie.
  2. Rozgrzewka to podstawa. Brak rozgrzewki to bardzo poważny, a niestety często popełniany błąd. Trening to dla organizmu niecodzienna sytuacja – zwiększony wysiłek. Należy przygotować do niego ciało właśnie poprzez rozgrzewkę, która pozwoli uniknąć kontuzji wynikających np. z nierozgrzanych mięśni. Rozgrzewka powinna trwać co najmniej 10 minut i objąć wszystkie partie ciała, a zwłaszcza stawy.
  3. Co za dużo, to nie zdrowo. Przetrenowanie się nie jest dobre. Wyczerpanie ćwiczeniami nie może być celem treningu. Tymczasem niejeden bywalec siłowni czy klubu fitness wykonuje zbyt dużą liczbę powtórzeń i próbuje – zwłaszcza na początku – narzucić sobie duże tempo. Intensywność treningu należy dopasować do swoich możliwości. Dotyczy to nie tylko tempa i liczby powtórzeń, czy ogólnego czasu trwania treningu (bardzo intensywne i obciążające formy, jak np. trening interwałowy, są krótkie!), ale także np. obciążenia przy ćwiczeniach siłowych, jak również wyboru sprzętu, na którym będziesz ćwiczyć. Przykładowo trening na rowerze poziomym to dobry wybór, jeśli masz problemy z kręgosłupem.
  4. Brak przerw. Trening jest dla organizmu ciężką pracą. A praca przynosi najlepsze rezultaty, jeśli przeplata się z krótkimi przerwami.
  5. Zbyt mała podaż płynów. Podczas ćwiczeń pocimy się, a wraz z potem tracimy wodę oraz liczne mikroelementy. Nieuzupełnianie poziomu płynów na bieżąco to błąd przekładający się na funkcjonowanie całego organizmu.

Nawadnianie podczas treningu - ile pić i w jakich odstępach czasu

Nawadnianie podczas treningu – ile pić i w jakich odstępach czasu?

Aktywność fizyczna niesie ze sobą konieczność bilansowania poziomu płynów w organizmie – ćwicząc, tracimy bowiem więcej wody i mikroelementów niż na co dzień. Przyjmowanie zbyt małej ilości płynów podczas ćwiczeń może mieć poważne konsekwencje zdrowotne. Przekłada się na zbyt duże obciążenie mięśnia sercowego, niewłaściwe krążenie, zagęszczanie się moczu, odwodnienie.

Godzina dość intensywnych ćwiczeń skutkuje utratą średnio 1–1,5 l wody w postaci potu. Bardzo intensywny trening może poskutkować utratą jeszcze większej ilości wody. Oczywiście tracisz nie tylko „czystą wodę”, ale także mikroelementy, w tym elektrolity konieczne m.in. do prawidłowego funkcjonowania mięśni.

Płyny przyjmuj przed treningiem, w trakcie ćwiczeń i po ich zakończeniu. Warto już na dwie godziny przed treningiem wypić 250–500 ml płynu, a tuż przed rozpoczęciem ćwiczeń – 0,5–1 l. W czasie treningu rób sobie przerwy co 15–20 minut i w czasie każdej z przerw uzupełniaj płyny (za każdym razem wypijaj przynajmniej 0,5 l płynów).

Nie tylko ilość, ale i jakość przyjmowanych płynów ma znaczenie. Soki, napoje słodzone, napoje gazowane nie są zalecane osobom trenującym. Woda źródlana z kolei może nie zapewnić odpowiedniej podaży mikroelementów. Dobrym rozwiązaniem jest napój izotoniczny, który skutecznie wchłania się do organizmu i zawiera zestaw minerałów dobrany pod kątem osób uprawiających sport.

Co powinno się znaleźć w mojej torbie fitness?

Jak wyposażyć swoją torbę fitness, aby zawierała wszystko, co jest potrzebne podczas i po treningu? Zacznijmy od odpowiedniego stroju. Powinna to być odzież lekka, przewiewna, niekrępująca ruchów. Najlepsze będą tkaniny naturalne (bawełna) lub specjalne tkaniny wykorzystywane do produkcji odzieży sportowej. Dobierz wygodne spodnie, koszulkę lub top oraz oczywiście buty – wysokiej jakości obuwie do treningu. Pomyśl też o bieliźnie sportowej, która jest wygodna, nieuciskająca i dopasowana.

Oprócz niezbędnej odzieży do ćwiczeń możesz zaopatrzyć się także w dodatkowe akcesoria, takie jak frotki na nadgarstki, dzięki którym łatwo wytrzesz pot z czoła, czy rękawiczki do treningów z ciężarami. Warto zabrać też opaskę smartband, która pomoże Ci śledzić postępy treningowe oraz monitorować puls.

Po treningu na pewno zechcesz się odświeżyć – dlatego zabierz do torby bawełniany ręcznik oraz klapki pod prysznic. Nie korzystaj z publicznych pryszniców boso – nawet w najlepszym klubie. Zabierz ze sobą także żel pod prysznic, kosmetyki i szczotkę do włosów.

Nie zapomnij o spakowaniu odpowiedniej ilości płynów oraz przekąski energetycznej, np. batonów zawierających zarówno węglowodany proste (szybko dające zastrzyk energii), jak i złożone (o wolniejszym, ale i dłuższym działaniu).

5 rzeczy, które powinny znaleźć się obowiązkowo w naszej torbie

5 rzeczy, które powinny znaleźć się obowiązkowo w naszej torbie

Podsumowując – torbę fitness warto wyposażyć w zestaw przydatnych akcesoriów, ale jest kilka z nich, bez których nie warto ruszać się z domu na siłownię! Są to:

– odpowiedni strój sportowy,

– wygodne, wysokiej jakości buty sportowe,

– odpowiednia ilość napojów, najlepiej izotonicznych, przeznaczonych dla osób uprawiających sport,

– ręcznik,

– przekąska energetyczna do spożycia zaraz po treningu – czyli wtedy, kiedy zapotrzebowanie na składniki odżywcze jest największe; jeśli ich nie uzupełnisz, Twoje mięśnie będą potrzebowały więcej czasu na regenerację, a Ty dłużej odczuwać będziesz zmęczenie.

A może siłownia stanie się dla Ciebie nie tylko miejscem ćwiczeń, ale i sposobem na życie? Pomyśl wówczas, jaki sprzęt zakupić, decydując się na otwarcie własnej siłowni.

Zobacz również