Żywność funkcjonalna dla sportowców

6-05-2021

Żywność funkcjonalna dla sportowców – czym jest?

Żywność funkcjonalna określana jest jako produkty spożywcze, których skład oraz przeznaczenie odpowiadają nie tylko potrzebie zaspokojenia głodu, ale i fizjologicznym oraz psychicznym wymaganiom osób aktywnych fizycznie. To nie tylko standardowe produkty spożywcze, dzięki którym nie odczuwasz głodu. Żywność funkcjonalna produkty to szereg propozycji, których skład został dopasowany do uzupełnienia, wzmocnienia lub ograniczenia zawartości poszczególnych substancji, mających związek z wydolnością organizmu. Dzięki nim stabilizowany jest poziom apetytu, wzmacniana jest odporność organizmu, a także wytrzymałość w realizacji planów treningowych. W składzie produktów żywnościowych funkcjonalnych znajdują się zbilansowane zawartości substancji, które wpływają na osiągnięcie doskonałych rezultatów, samopoczucie oraz możliwości podczas treningu oraz po nim. Sprawdź, co jeść przed i po treningu

Jakie są składniki żywności funkcjonalnej dla aktywnych osób?

Przykłady żywności funkcjonalnej mogą zaskakiwać. Produkty żywnościowe, określane mianem funkcjonalnych pochodzą najczęściej ze standardowych, czasem ekologicznych upraw, lecz do ich naturalnej wartości dodawane są składniki bioaktywne. Elementy, występujące w żywności są naturalnie wzmacniane poprzez dodanie większej ilości konkretnego składnika lub zwiększenie jego wchłanialności. Żywność funkcjonalna istniała już w kulturze Wschodu w latach 80 ubiegłego wieku, kiedy to w Japonii zaczęto wprowadzać do sposobów żywienia funkcjonalność oraz głębszy sens. Według tamtejszej mentalności żywność to dar, który wpływa na określone funkcje życiowe. Produkty żywnościowe dla aktywnych zawierają dziś składniki, dzięki którym żywność wpływa na efekty aktywności fizycznej. Wśród składników żywności funkcjonalnej znajdują się między innymi:

  • aminokwasy (zwłaszcza aminokwasy rozgałęzione BCAA),
  • nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3,
  • białka,
  • peptydy,
  • sterole,
  • poliole (sorbitol, ksylitol, izomalt),
  • keratyna,
  • cytrulina,
  • tauryna,
  • cholina,
  • lecytyna,
  • błonnik,
  • witaminy A, C, E, z grupy B i witamina D.

Składniki żywności funkcjonalnej wpływają na regulację poziomu metabolizmu, wpływają na tempo spalania tkanki tłuszczowej, dbają o regenerację oraz właściwości budulcowe, a także wpływają na zwiększenie odporności i prawidłową pracę układu krążenia oraz nerwowego. Oprócz żywności funkcjonalnej, za Twoją figurę odpowiadają też regularne ćwiczenia

Jak dzielimy żywność funkcjonalną?

Rodzaje żywności funkcjonalnej można określić w odniesieniu do składu produktów. Ich zawartość posiada bezpośredni wpływ na organizm osób o specyficznym zapotrzebowaniu na konkretny rodzaj produktów. Wysokiej jakości produkty z działu żywności funkcjonalnej można zatem wyodrębnić w oparciu o klasyfikację zawartości składników odżywczych. Podstawowe rodzaje żywności funkcjonalnej to produkty:

  • wzbogacone,
  • niskoenergetyczne,
  • wysokobłonnikowe,
  • probiotyczne,
  • energetyzujące,
  • o zmniejszonej zawartości sodu,
  • oraz o obniżonej zawartości cholesterolu.

Jakie produkty z kategorii żywność funkcjonalna dla osób aktywnych? Dobierz żywność dopasowaną do Twoich oczekiwań i dostosuj czas oraz ilość posiłków do planu treningowego. 

Dlaczego żywność funkcjonalna ze sterolami jest wartościowa?

Żywność funkcjonalna wzbogacona jest tym, co usprawnia osiągnięcie efektów sportowych i wpływa na zwiększenie motywacji, wytrzymałości oraz tempo regeneracji po wysiłku fizycznym. Z tego względu żywność wzbogacona w pewne składniki, cenne ze względu na wydolność i zdrowie organizmu jest szczególnie polecana w celu długotrwałego wprowadzenia aktywnego, sportowego, zdrowego stylu życia. Sterole są wśród składników żywności funkcjonalnej szczególnie cenne. Organiczne związki chemiczne, zawarte jako podstawowy składnik w zielonych częściach komórek roślin, znacznie przyczyniają się do obniżenia poziomu złego cholesterolu w surowicy krwi, co ma związek z ograniczeniem wystąpienia miażdżycy oraz minimalizacją narażenia na wystąpienie chorób sercowo-naczyniowych. Dlatego nie warto rezygnować ze zdrowej diety

Jakie są najpopularniejsze produkty funkcjonalne?

Rodzaje żywności funkcjonalnej pozwalają dopasować skład produktów do indywidualnych wymagań oraz zapotrzebowania organizmu. Biorąc pod uwagę normy zawartości składników odżywczych, w diecie osób aktywnych fizycznie oraz dbających o zdrowy styl życia powinny znaleźć się produkty, szczególnie odpowiadające ich potrzebom żywieniowym. Popularne wśród produktów funkcjonalnych są składniki pro i prebiotyczne, regulujące pracę układu trawiennego, a także pozwalające stworzyć sprawnie działający system immunologiczny. Nie można zapomnieć o cennym błonniku. W diecie sportowców szczególnie ważne są produkty funkcjonalne, zawierające aminokwasy i substancje o działaniu pobudzającym (dieta endo- i mezomorfików) oraz wszystkie, zawierające kwasy tłuszczowe omega-3 oraz zestaw witamin. Bardzo popularne są obecnie napoje funkcjonalne, wśród których na szczególną uwagę osób aktywnych zasługują napoje izotoniczne, zapewniające odpowiedni poziom nawodnienia oraz wspierające gospodarkę elektrolitową. Oprócz nich zainteresowaniem cieszą się napoje energetyczne hipertoniczne, hipotoniczne, a także odżywki i suplementy, skomponowane na bazie wysokiej zawartości białka, będącego budulcem tkanek. Jak pobudzić metabolizm, by funkcjonowanie organizmu współgrało z aktywnym trybem życia? Przede wszystkim dzięki diecie.

Klasyfikacja żywności funkcjonalnej – o czym należy pamiętać?

Wpływ składników żywnościowych na organizm nie jest jednokierunkowy i ograniczony do jednej sfery funkcjonowania. Pokarmy i napoje posiadają zróżnicowane składy, które pozwalają modulować wiele obszarów funkcjonowania organizmu. Żywność funkcjonalna doskonale wpisuje się w zapotrzebowanie organizmu na cenne, łatwo przyswajalne składniki odżywcze oraz skłonność do eliminacji niekorzystnych dla zdrowia związków. Mimo, a zarazem dzięki tej różnorodności produkty żywnościowe funkcjonalne działają na organizm wieloogniskowo, wprowadzając istotne korzyści na wielu płaszczyznach. Są skuteczne bez względu na to, czy stosujesz je, by poczuć się dobrze, czy też zredukować masę ciała. Wśród produktów funkcjonalnych, de facto ujmowanych szerokim zakresem znajdują się klasyfikacje, odnoszące się do składu produktów oraz ich zastosowania. Oto najważniejsze rozróżnienia, o których należy pamiętać przy wyborze produktów. Ze względu na skład żywności, produkty funkcjonalne klasyfikowane są jako żywność:

  • wzbogacona,
  • bogatobłonnikowa,
  • ubogoenergetyczna,
  • niskocholesterolowa,
  • niskosodowa,
  • probiotyczna.

Ze względu na zastosowanie, żywność funkcjonalną klasyfikujemy dla:

  • zmniejszającą prawdopodobieństwo wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego,
  • zmniejszającą ryzyko powstawania nowotworu,
  • zmniejszającą ryzyko rozwoju osteoporozy, cukrzycy, 
  • dla niemowląt,
  • dla kobiet w ciąży i karmiących,
  • dla sportowców,
  • dla osób starszych.

Zobacz również