Zwiększ efektywność swoich ćwiczeń przy użyciu obciążników na rzep i pasów ...

12-09-2018

Sprzęt do ćwiczeń najczęściej kojarzy się bądź z maszynami w rodzaju atlasów, ławeczek, orbitreków lub rowerków, bądź z akcesoriami typu sztangi, kettlebelle, piłki lekarskie, stepy, taśmy TRX, platformy bosu itp. Warto jednak wspomnieć o jeszcze jednej kategorii – przedmiotach, które służą raczej utrudnianiu lub ułatwianiu wykonywania konkretnych ćwiczeń i poprawianiu ich efektywności. Są to chociażby obciążenia na rzep lub pasy wyszczuplające.

Zwiększ efektywność swoich ćwiczeń przy użyciu obciążników na rzep i pasów wyszczuplających

Obciążenia na nadgarstki i kostki

Zakres ćwiczeń, jakie można wykonywać wykorzystując obciążenia na rzep, jest bardzo szeroki. Po umocowaniu ich na nadgarstkach lub kostkach można wykorzystać je między innymi w treningach funkcjonalnych, cardio, cross, ale też w sportach walki. Z ich pomocą zostaje wymuszone użycie większej siły w trakcie wykonywania konkretnych ruchów, co przekłada się na wzmacnianie mięśni.

Z drugiej strony po wykonaniu odpowiedniej liczby serii i zdjęciu obciążeń często dochodzi do efektu, w którym ćwiczenia dynamiczne wykonuje się znacznie szybciej, niż przed założeniem obciążeń. Wniosek z tego taki, ze obciążenia warto stosować co kilka treningów i na ich zakończenie i tak wykonać kilka serii bez nich.

Jak dobrać obciążenia na rzep?

Przede wszystkim należy wziąć pod uwagę swoją budowę. Jeśli jesteś osobą szczupłą, upewnij się, ze regulacja pasu pozwala zacisnąć go względnie mocno. Oprócz tego zwróć też uwagę na samą formę. Niektóre z tego typu akcesoriów są szersze, co bardziej rozkłada ciężar wzdłuż ręki lub łydki.

Co więcej, obok standardowych obciążeń na kostki i nadgarstki zdarzają się także hantle obciążające na rzep (stworzone z myślą o ćwiczeniach dynamiczny) oraz rękawice obciążeniowe. Te ostatnie powstały głównie pod kątem osób trenujących sporty walki, ale znajdują też zastosowanie w innych treningach. Bardzo rzadko, ale zdarzają się też obciążenia na stopę, mocowane na pięcie i śródstopiu, z ciężarem umieszczonym na wierzchniej części stopy.

Obciążenia na nadgarstki i kostki

Ćwiczenia z obciążnikami na nogach i rękach

Jak wykorzystywać obciążenia na rzep, a jak nie, to sprawa bardzo istotna w kontekście jakości treningu. Jak to zwykle w sporcie bywa, złe podejście do tematu może przysporzyć problemów zamiast korzyści. Mowa tu przede wszystkim o sytuacjach, w których obciążenia na rzep są umieszczane na kostkach w treningu zawierającym wiele wyskoków. Takie podejście może mocno obciążać kolana, co przekłada się na kontuzjogenność.

Same ćwiczenia z obciążnikami mogę być naprawdę różne. Nawet przy zwykłych przysiadach lub brzuszkach stanowią dodatkowe utrudnienie, które pomaga odpowiednio obciążyć mięśnie. Ciekawie sprawdzą przy na przykład naprzemiennych wymachach rękoma do przodu lub przy uginaniu ich od wyprostowanych w górę do kąta prostego w pozycji „równo z linią ciała” (czyli tak, jakby przesuwać je wzdłuż wyobrażonej za nami ściany. Inne ćwiczenie na brzuch, w którym przydają się obciążenia, to deska bokiem z wyciągniętą do góry ręką.

Hantle obciążające na rzep mogą sprawdzić się na przykład przy ustawieniu się do pozycji deski, a następnie podnoszenia na zmianę jednej i drugiej ręki przy jednoczesnym utrzymaniu prostego tułowia i nie przekreęcania go na boki.

W przypadku założenia na kostki, ćwiczenia z obciążnikami na nogach przydają się do wzmacniania mięśni pośladkowych oraz ud. Doskonałym przykładem będzie ustawienie się w pozycji wyprostowanej i odchylanie wyprostowanej nogi w bok. Ale obciążniki na nogach można wykorzystać również przy kształtowaniu mięśni brzucha w trakcie tak zwanego mountain climbing (naprzemiennego przyciągania kolan w pozycji deski).

Ćwiczenia z obciążnikami na nogach i rękach

Pas odchudzający fitness – czy warto stosować?

To drugi z wymienionych na początku wpisu akcesoriów, o którym warto wspomnieć. Na samym początku należy zaznaczyć, iż na jego temat krąży wiele stereotypów, które warto rozwiać. Otóż pasy wyszczuplające nie pomagają wyrzeźbić mięśni brzucha. Ich główne zastosowanie jest zupełnie inne i polega na wspieraniu spalania tkanki tłuszczowej w tej części ciała.

Pas odchudzający fitness przydaje się więc wtedy, gdy zachodzi potrzeba walki z większymi fałdkami, doskonale uzupełniając trening cardio. Przy okazji też wizualnie poprawia sylwetkę w trakcie treningów, co może mieć znaczenie dla osób, które wstydzą się swojej budowy - pas odchudzający fitness pomoże ukryć niedoskonałości sylwetki do czasu osiągnięcia efektów treningu.

Trzeba jednak pamiętać, że pasy wyszczuplające nie są niczym magicznym i choć usprawniają spalanie tkanki tłuszczowej, to nie dzieje się to w tempie ekspresowym. Oznacza to, że aby uzyskać z ich pomocą odpowiednie rezultaty, cały czas trzeba ciężko i wytrwale trenować, zaś sam pas traktować jako przydatne uzupełnienie. Z drugiej jednak strony ten sam pas odchudzający fitness pomaga utrzymać mięśnie w jednej pozycji, co stanowi dodatkowy bodziec dla nich w trakcie wykonywania ćwiczeń.

Warto też wspomnieć o tym, ze pasy wyszczuplające można wykorzystywać nie tylko w trakcie treningów. Osoby łatwiej marznące mogą je zimą zakładać pod ubranie, by ochronić przed wychłodzeniem lędźwie. Choć nie zostały stworzone w tym celu, trudno odmówić im przydatności także i w tym zastosowaniu.

Zobacz również