ZMA – naturalny suplement dla sportowców na siłę, odporność i stres

21-04-2021

ZMA – co to za suplement i kto powinien go przyjmować?

ZMA to suplement zawierający optymalne dawki magnezu, cynku i witaminy B6. Zestawione w ten sposób składniki biorą udział w wielu procesach biochemicznych, dzięki czemu skutecznie wspomagają organizm przy intensywnym wysiłku fizycznym. Regularne treningi oraz ćwiczenia często doprowadzają do dużego przeciążenia, przez co znacząco zwiększa się nasze zapotrzebowanie na podstawowe mikro- i makroelementy. Decydując się na systematyczne przyjmowanie ZMA można więc uniknąć negatywnych skutków wywoływanych codzienną, wzmożoną aktywnością fizyczną. 

Suplement ZMA przeznaczony jest dla wszystkich sportowców i wielbicieli treningów siłowych, którzy chcą wesprzeć się wysokojakościowymi odżywkami. Ten preparat mogą też jednak stosować osoby narażone na stres, borykające się z niedoborem któregoś ze składników lub mające problemy z zasypianiem i regularnością snu. 


ZMA – idealny sposób na wzmocnienie odporności i zdrowy sen po wyczerpującym wysiłku

ZMA w dużym stopniu wzmacnia odporność organizmu, co pozytywnie wpływa na ogólną kondycję i wytrzymałość osób aktywnych fizycznie. Zawarty w preparacie cynk odgrywa kluczową rolę w układzie immunologicznym, jednocześnie pobudzając go do większej pracy. Ponadto wspomaga funkcjonowanie ponad stu różnych enzymów oraz wspiera pracę układu nerwowego. Warto również zauważyć, że zapotrzebowanie na cynk wzrasta wraz z intensywnością treningów, dlatego suplementy takie jak ZMA skutecznie zapobiegają deficytowi tego istotnego pierwiastka. 

ZMA efekty to także zdrowszy i spokojniejszy sen, zwłaszcza po wyczerpującym wysiłku. Magnez wspomaga jego regulację i zapewnia lepszy odpoczynek. Normalizuje oraz przedłuża fazę głębokiego snu REM, dzięki czemu zmęczone tkanki, komórki i narządy zaczynają się o wiele szybciej regenerować. Nie można też zapominać, że ZMA przyjmowany wieczorem wprowadza w głębszy, relaksujący sen, co przyczynia się do zwiększania produkcji hormonu wzrostu.

ZMA – co to za suplement i kto powinien go przyjmować?


Jakie efekty daje stosowanie ZMA?

Kompleks starannie dobranych substancji ZMA wspiera siły witalne organizmu, co znacząco zwiększa dzienną dawkę energii, podobnie jak przy stosowaniu jabłczana kreatyny. Zawarty w suplemencie zestaw magnezu, cynku i witaminy B6 odpowiada za ogólną wydolność fizyczną, więc pomaga uzyskać większą masę i siłę mięśni. Tak jak kolagen łagodzi bóle spowodowane przetrenowaniem oraz zapobiega nadmiernym skurczom. Magnez utrzymuje bilans elektrolitowy na właściwym poziomie, poprawia kondycję zębów oraz kości, a także pozytywnie wpływa na układ nerwowy. Dodatkowo niweluje zmęczenie i poczucie ogólnego znużenia. Cynk przyczynia się do prawidłowego metabolizmu mikroskładników, utrzymuje odpowiedni poziom testosteronu we krwi, a także korzystnie oddziałuje na kondycję paznokci, włosów i cery. Doskonale chroni przed stresem oksydacyjnym oraz wpływa na funkcje kognitywne organizmu. 


Jak działa ZMA i kiedy należy go brać?

Działanie suplementu ZMA opiera się na dostarczaniu organizmowi podstawowych substancji, mających wpływ na efekt anaboliczny, co zwiększa jego zdolność do wykonywania cięższych treningów siłowych, wytrzymałościowych i szybkościowych. Zaspokajając potrzeby na magnez i cynk można spodziewać się większej motywacji do wysiłku fizycznego i przeprowadzania regularnych treningów. ZMA co daje poza tym? Przede wszystkim bierze udział w procesach metabolicznych, które są szczególnie istotne z punktu widzenia sportowców, m.in. w dostarczaniu energii do komórek i tkanek oraz w syntezie ATP. Zapobiega również zaburzeniom w przetwarzaniu białek i unieruchomieniu wzrostu mięśni. Z kolei zawarta w preparacie witamina B6 korzystnie wpływa na wchłanianie oraz późniejsze wykorzystanie cynku i magnezu, a także odpowiada za metabolizm posiłków

Suplement ZMA jest w pełni bezpieczny dla organizmu, jednak decydując się na jego stosowanie należy przestrzegać kilku ważnych zasad. ZMA kiedy brać? Z pewnością nie można nadużywać preparatu, co mogłoby doprowadzić do przedawkowania. Nie powinno się też łączyć suplementu z wapniem, które blokuje wchłanianie minerałów zawartych w ZMA. Ponadto produkt najskuteczniej przyjmuje się przed snem, brany na pusty żołądek. 


Dawkowanie ZMA – suplementacja dopasowana do indywidualnych potrzeb sportowca

ZMA zazwyczaj stosuje się na około 30-60 minut przed snem w dawkach indywidualnie dobieranych do potrzeb każdego sportowca. Przy ustalaniu dawkowanie ZMA powinno się brać pod uwagę płeć, wiek, a także rodzaj i intensywność wykonywanego wysiłku fizycznego. Producenci przeważnie zalecają przyjmowanie 20-30 mg cynku, 450-600 mg magnezu oraz 10-12 mg witaminy B6, jednak o wiele lepsze efekty można uzyskać poprzez dopasowanie spersonalizowanych dawek. 


Jakie jest najlepsze ZMA i czy może powodować skutki uboczne?

Najlepsze ZMA powinny zawierać wyłącznie czyste związki organiczne bez zbędnych dodatków. Skład wybieranych przez nas suplementów musi się więc opierać na optymalnym zestawieniu aminokwasów bądź kwasów organicznych. Preparaty zawierające nieorganiczne sole składników mineralnych, zwłaszcza magnezu wykazują dosyć niską przyswajalność, a co za tym idzie efekty suplementacji nie będą, aż tak widoczne. Ponadto przyjmowane regularnie w wyższych dawkach często przyczyniają się do wystąpienia problemów ze strony układu pokarmowego. 

ZMA to naturalny suplement z bardzo niskim parametrem szkodliwości. Systematyczne stosowanie tego typu środków może jednak w sporadycznych przypadkach wywoływać nudności, niestrawność, biegunkę, a nawet wymioty. Najczęściej skutki uboczne związane są z przedawkowaniem cynku, dlatego należy bardzo precyzyjnie dobierać zażywane dawki. Reakcja organizmu na wysoki poziom cynku zazwyczaj występuje w ciągu czterdziestu minut od przyjęcia suplementu. 

Nikt nie powinien mieć już wątpliwości, kiedy i jak stosować ZMA. Tak optymalne zestawienie cynku, magnezu i witaminy B5 skutecznie wpływa na prawidłowe funkcjonowanie organizmu oraz wspomaga osiąganie wyznaczonych celów treningowych. Chociaż mogłoby się wydawać, że takie podstawowe substancje można dostarczać wraz ze zdrową, zbilansowaną dietą to jednak w przypadku sportowców i osób aktywnych fizycznie takie dawki nie są wystarczające. Bez optymalnej ilości tych składników dochodzi bowiem do zmniejszenia poziomu testosteronu, który ostatecznie doprowadza do katabolizmu mięśniowego i nie zapewnia widocznych efektów treningowych. Uwzględniając działanie oraz czysty skład suplementu ZMA, warto go wprowadzić do swojej diety, szczególnie jeśli chcemy cieszyć się rezultatami naszego wysiłku fizycznego.

Zobacz również