Zdrowa żywność dla sportowców – jak się odżywiać z myślą o dobrej formie

13-05-2021

Co to jest zdrowa żywność dla sportowców?

Zdrowe odżywianie powinno zagościć na dobre we wszystkich domach. Powinniśmy także dbać o dietę naszych maluchów już od samego początku rozszerzania diety, przez to zdrowe nawyki będą dla nich czymś normalnym i oczywistym. Warto pamiętać o tym, że każdy z nas jest inny. Żeby określić zdrową dawkę kalorii konieczne jest uwzględnienie wieku, wzrostu, wagi, a także stanu zdrowia. Jeżeli wiec mamy sporą nadwagę, której najczęściej towarzyszą dodatkowe choroby, przed rozpoczęciem treningów warto skonsultować się z dietetykiem i trenerem, którzy pomogą wprowadzić do naszego życia dobre nawyki w prawidłowy, bezpieczny sposób. Zdrowa żywność i dobrze dobrany plan treningowy, to recepta na sukces w dążeniu do zdrowej, szczupłej sylwetki. Dieta sportowców powinna być nieco inna niż w przypadku osób, które stronią od wysiłku fizycznego. W jadłospisie sportowca warto uwzględnić produkty, które powinniśmy spożywać przed treningiem jak i po nim. Wszystko po to, by maksymalizować jego efekty, Żeby właściwie skomponować dietę sportowca, należy wiedzieć, które składniki odżywcze są kluczowe. Tylko dobrze dobrana dieta przyniesie najlepsze rezultaty.

Jakie składniki odżywcze wchodzą w skład zdrowej żywności dla sportowców?

Podczas tworzenia jadłospisu, w szczególności takiego dla sportowca, powinno się zwrócić szczególną uwagę na bilans. Równowaga między poszczególnymi składnikami posiłków jest niezwykle ważna. Podstawowym składnikiem w diecie każdego z nas jest woda. W przypadku sportowców mowa tu o większej ilości płynów niż w przypadku osób spędzających czas mało aktywnie. Zakłada się tu średnie spożycie około 2000 ml wody codziennie, do czego powinniśmy dołożyć około pół litra wody na każde pół godziny treningu. Jedzenie dla sportowców musi być bogate w białko, to ono bowiem jest budulcem mięśni. Dlatego właśnie żywność dla sportowców i ludzi o aktywnym trybie życia to przede wszystkim drób, orzechy, jajka, a także przetwory mleczne – zwłaszcza sery. Z tym składnikiem należy jednak postępować ostrożnie. Dieta, która jest zbyt bogata w białko, mocno obciąża nerki, dlatego przed przejściem na dietę wysokobiałkową warto wykonać podstawowe badania. Ważną rolę,  lecz w znacznie mniejszej ilości w zdrowym jedzeniu dla sportowców pełnią też tłuszcze i węglowodany. Kluczem do szczupłej sylwetki jest pobudzenie metabolizmu, warto więc szukać sposobu na jego poprawę - odpowiednio skomponowana dieta, w której prawidłowo dobrano proporcje białka, węglowodanów i tłuszczy, może zadziałać jak odkurzacz – przyspieszyć nasz metabolizm, wspomóc spalanie tłuszczu. W przypadku diety bardzo ważna jest regularność, warto także poznać, jakie pory posiłków pomogą przyśpieszyć spalanie. W przypadku diet o niskim bilansie energetycznym koniecznie trzeba pamiętać o dodatkowej suplementacji, by dostarczyć organizmowi wszystkim potrzebnych składników odżywczych. Należy także regularnie poddawać się diagnostyce lekarskiej – systematyczne badania i konsultacje z lekarzem, zapewnią nam bezpieczeństwo.

Dlaczego sportowcy powinni jeść zdrową żywność?

W przypadku sportowców właściwie zbilansowane posiłki można określić jako 70% drogi do osiągnięcia sukcesu, a treningi jako 30%. Dieta i zdrowe jedzenie dla sportowców są niezwykle istotne w dwóch ujęciach: zdrowotnym oraz pozwalającym na zbudowanie masy mięśniowej. Tylko zdrowa żywność, pochodząca ze sprawdzonego źródła zapewni naszemu organizmowi wszystkie niezbędne substancje. Każdy sportowiec, powinien więc wyrobić sobie nawyk czytania etykiet za składem, każdego produktu, który kupuje. Nie zawsze bowiem np. w wędlinach jest taka zawartość mięsa, która pozwoli na dostarczanie takiej ilości białka, jak wskazuje jego gramatura.

Jak unikać produktów zmodyfikowanych genetycznie?

Niestety żyjemy w czasach, kiedy większość produktów jest „ulepszana”, w ich składzie nie brak także substancji zmodyfikowanych genetycznie. Żeby mieć pewność, co do spożywanych posiłków, powinniśmy je sami przygotowywać od podstaw np. zrezygnować z wędlin na rzecz pieczonego mięsa, samodzielnie komponować musli, czy przyrządzać sałatki. W perspektywie długofalowej takie postępowanie jest opłacalne dla naszego zdrowia, jak i portfela. Niezwykle popularne są w ostatnim czasie produkty ekologiczne, takie, które nie zawierają GMO. Na rynku jest ich coraz więcej, niestety w parze z bardzo dobrym składem idzie najczęściej wysoka cena produktu. Jednak takie zakupy powinniśmy potraktować jako inwestycje we własne zdrowie.

Czy zdrowa żywność dla sportowców zawiera dużo błonnika?

Błonnik jest niezwykle ważnym składnikiem, który powinien być uwzględniony w diecie. Jego działania nie można przecenić – m.in. regulacja pracy całego przewodu pokarmowego, oczyszczanie z metali ciężkich i toksyn. Dieta bogata w błonnik pozwala na wyeliminowanie dolegliwości żołądkowych. Wszystkie korzyści ze spożywania produktów z błonnikiem, są szczególnie cenne dla sportowców. Produkty bogate w ten składnik nie są przetworzone, niestety ciężko je znaleźć w popularnych sklepach. Błonnik, w który bogata jest zdrowa żywność dla sportowców, działa jak szczotka, która pomaga usunąć wszystkie resztki pokarmowe, regulując tym samym pracę całego układu pokarmowego.

Jak podczas treningu pomoże Ci zdrowe odżywianie?

Żywność dla osób aktywnych jest pełna składników odżywczych oraz wartościowych substancji. Warto poznać sposoby na zrzucenie zbędnych kilogramów z poszczególnych partii ciała, które zapewnią nam wymarzoną sylwetkę. Chodzi tu zarówno o odpowiednią dietę, jak i właściwe dobrany plan treningowy. Bardzo dobrym pomysłem na śniadanie są koktajle odchudzające, które zapewnią odpowiednią dawkę energii na cały dzień. Posiłki osoby aktywnej mają dostarczyć jej energię, zapewnić siłę do przeprowadzenia treningu oraz  stanowić podstawę do zbudowania masy mięśniowej.

Jak w przypadku każdego aspektu naszego życia, przesadza w żadną stronę, nie wychodzi nam na dobre, wręcz przeciwnie. Podczas uprawianiu sportu profesjonalnego, wymagającego codziennych treningów, opracowanie planu żywienia przez specjalistę dietetyki jest koniecznością. W przypadku hobbystycznego podejścia do treningów możemy spróbować sami wprowadzić korzystne zmiany do naszej codzienności.

Zobacz również