Sprzęt do gimnastyki w domu – co wybrać?

23-11-2016

Ćwiczenia w domu

Doskonale wiesz czym jest uzależnienie od sportu? Aż do tego stopnia, że planujesz we własnym domu wygospodarować odpowiednio dużą przestrzeń, aby móc część treningów przeprowadzać właśnie tutaj? Wbrew temu, co mogą niektórzy sądzić, możliwe jest zadbania o naprawdę dobre warunki do tego typu aktywności fizycznej.

Wszechstronność to podstawa

Mimo, że gimnastyka sama w sobie jest nakierowana raczej na sprawność, niż siłę, warto pamiętać o wszechstronności treningów. Co za tym idzie, wybierając akcesoria przeznaczone do treningów domowych pamiętaj, aby uwzględnić wśród nich nie tylko te przeznaczone do ćwiczeń ogólnych, ale i te nakierowane na wytrzymałość lub siłę.

Dlaczego to takie ważne? Wysoka wytrzymałość oraz tak zwana wytrzymałość siłowa pozwolą na dłuższe i bardziej intensywne treningi, tym samym przekładając się na ich efektywność. Jeśli Twoim priorytetem jest kondycja, nie trzeba już nic dodawać. Jeśli dbałość o sylwetkę – właśnie w ten sposób dopilnujesz efektywniejszego spalania nadmiaru kalorii.

Mata do ćwiczeń w domu

Teoretycznie we własnym domu mata nie zawsze będzie potrzebna. Jeśli dbasz o czystość, możesz przecież ćwiczyć na podłodze. Praktyka jednak wskazuje, że zawsze ćwiczenie z wykorzystaniem maty jest wygodniejsze. Pytanie jak wybrać najlepszą?

Wiele osób wychodzi z założenia, ze wystarczy najtańszy możliwy model. Nie zawsze jest to słuszne. Często okazują się one niewystarczająco miękkie, na dodatek szybciej się ścierają. Na co więc zwracać uwagę?

  • Wymiary – zarówno na długość, jak i na szerokość. Wiele osób od razu szuka jak najdłuższych mat, co niekoniecznie jest potrzebne, nogi poniżej kolan jak najbardziej mogą za nią wystawać bez wpływu na komfort ćwiczenia. Oczywiście dłuższa mata będzie bardziej komfortowa. Najpopularniejsze wymiary? 180-190 długości i 50-60 szerokości, choć w przypadku osób o większych gabarytach można poszukać wersji szerokich na 100 cm.

  • Grubość – mogłoby się wydawać, ze w przypadku ćwiczeń domowych nie będzie mieć znaczenia. Nic bardziej mylnego! Przy niektórych ćwiczeniach, w trakcie których leżysz na brzuchu lub dociskasz kolana lub łokcie do podłoża (to ostatnie ma miejsce chociażby w przypadku popularnej deski), będzie to czynnik kluczowy dla Twojej wygody. W większości przypadków wystarczy grubość ok. 0,6 cm, ale warto jednak poszukać odrobinę większej warstwy.

  • Łatwość czyszczenia – maty, których powierzchnia jest chropowata, szybciej się brudzą. Co prawda większość modeli można czyścić w pralce, jednak warto zwrócić na to uwagę. Warto również zwrócić uwagę na fakt, że niektóre droższe maty posiadają dodatkowo powłoki antybakteryjne.

  • Sposób przechowywania – większość mat do ćwiczeń po prostu się roluje, zdarzają się jednak maty składane. Te ostatnie zajmują mniej miejsca, co dla niektórych osób może mieć spore znaczenie. Z drugiej strony jeśli ćwiczysz również na zewnątrz (np. chodząc na zajęcia jogi), rolowane łatwiej przenosić.

  • Materiał – najpopularniejsze są maty do ćwiczeń wykonane z PVC. Warto jednak rozglądnąć się za wersjami z kauczuku lub lateksu. Po prostu służą o wiele dłużej, nawet przy dużej intensywności ćwiczeń i częstym czyszczeniu.

Skakanki i pozostałe akcesoria

Istnieje kilka przyrządów, które mimo swej prostoty dla osoby aktywnej są nie do przecenienia. Warto się w nie zaopatrzyć, gdyż pozwalają zróżnicować trening i skuteczniej budować kondycję.

Podstawą jest oczywiście skakanka. Jeśli tylko wysokość pomieszczenia na to pozwala, wykorzystuj ją w możliwie wielu treningach. Wpływa ona nie tylko na mięśnie nóg i ramion, ale także brzucha i grzbietu – bo to właśnie one pomagają w utrzymaniu sylwetki w trakcie skakania. Dodatkowo poprawia się również ogólna koordynacja ruchowa i… poprawia krążenie.

Przydatna okaże się także piłka gimnastyczna, przydatna przy licznych ćwiczeniach. Trzymając ją między plecami, a ścianą, można poprawiać technikę przysiadów, a ćwicząc na niej „grzbiety” można je wykonywać w warunkach niepełnej równowagi, co dodatkowo pobudza mięśnie.

Warto się także zaopatrzyć w podpory do pompek. Ten prosty przyrząd sprawia, że mięśnie rąk pracują mocniej, a mięśnie brzucha podlegają jeszcze lepsze wzmacnianiu.

Warto także zaopatrzyć się w roller, który pozwala wykonać automasaż i idealnie sprawdza się po dłuższych treningach.

Ćwiczenia grupowe

Bieżnia treningowa czy orbitrek

Maszyny treningowe w rodzaju bieżni lub orbitreku zajmują sporo miejsca, ale też zapewniają nam znacznie większe możliwości treningowe. Chociażby dlatego, że są w stanie wymusić pewien poziom wysiłku. Większość osób może jednak sobie pozwolić tylko na jedną tego typu maszynę w domu, a obie mają swoje mocne strony.

Bieżnia elektryczna będzie lepszym wyborem dla biegaczy. Przyda im się, by trenować bez względu na aktualną pogodę, pozwoli utrwalać umiejętność trzymania równego tempa, pozwala także na symulowanie dłuższych podbiegów. Niestety – bieżnia jest głośna, co warto uwzględnić wybierając miejsce, w którym będzie postawiona.

Orbitrek sprawdzi się w przypadku osób, które bardziej od biegania lubią długie wędrówki, ale także tych, którzy oprócz nóg chcą wzmocnić mięśnie rąk. O ile na bieżni szybciej spalisz kalorie i lepiej wpłyniesz na swoją wytrzymałość, o tyle właśnie orbitrek pozwoli Ci na bardziej wszechstronne pobudzenie mięśni i sprawniejsze ich wzmacnianie.