Skakanka – jaka będzie najlepsza i na co zwrócić uwagę przy zakupie?

12-02-2020

Ćwiczenia ze skakanką to nie tylko element treningu bokserskiego. Rytmiczne podskoki błyskawicznie spalają tkankę tłuszczową, podnosząc skuteczność treningu cardio. Zwiększają też wytrzymałość stawów i wydolność układu oddechowego. Podpowiadamy, jaka skakanka będzie odpowiednia dla dzieci, a jaka dla dorosłych.

Czy warto ćwiczyć na skakance?

Każda aktywność fizyczna pozytywnie wpływa na nasze samopoczucie i kondycję. Nie inaczej jest w przypadku ćwiczeń na skakance treningowej, które błyskawicznie przyspieszają tętno, aktywizując mięśnie ramion, brzucha oraz nóg. Regularne skakanie poprawia wydolność organizmu, lecz nie prowadzi do zwiększenia objętości mięśni. Tym samym jest to doskonały sposób na wyszczuplenie sylwetki. Niewątpliwą zaletą skakanek jest atrakcyjna cena oraz ich kompaktowy rozmiar. Jako drobny sprzęt fitness idealnie uzupełniają one akcesoria do ćwiczeń w domu lub podczas podróżowania. Jest to sprzęt uniwersalny, nadający się zarówno do rozgrzewki, jak i regularnych treningów o wysokiej intensywności (np. crossfit, trening interwałowy, trening obwodowy).

Dlaczego warto ćwiczyć na skakance?

Jakie są zalety skakania na skakance?

Największą zaletą treningu ze skakanką bokserską jest jego prostota – do ćwiczeń można przystąpić tuż po zakupie odpowiedniego sprzętu, a skoki na niedużą wysokość czy wyprostowana postawa ciała czynią tę aktywność niezwykle bezpieczną dla stawów czy mięśni. Tempo treningu możemy w łatwy sposób dostosować do naszych możliwości, dzięki czemu efekty skakanki zauważają zarówno amatorzy, osoby stosujące trening domowy, jak i zawodowi sportowcy. Intensywna praca mięśni trójgłowych łydki, dwugłowego oraz czworogłowego uda, pośladków, bicepsów, brzucha, grzbietu oraz przedramion wpływa na harmonijny rozwój sylwetki i zwiększa naszą szybkość. Z tego powodu skakanka treningowa jest stałym akcesorium w rękach zawodników sztuk walki.

zalety treningu na skakance

Ile kalorii spala skakanka i jak szybko można schudnąć?

Nie każdemu zależy na refleksie i szybkości boksera czy zawodnika MMA. Wiele osób sięga po ten rodzaj aktywności z uwagi na to, ile kalorii spala skakanka w krótkim czasie.Już po sześćdziesięciu minutach skakania tracimy nawet 600-800 kcal! Tym samym jest to jedno z najlepszych ćwiczeń cardio, służących do szybkiego zrzucenia oponki na brzuchu, pozbycia się cellulitu czy ujędrnienia łydek. Dzięki modelom z wbudowanym ekranem LCD zyskujemy pełną kontrolę nad tym, ile kcal skakanka spala podczas pojedynczego treningu. Dodatkowo korzystać możemy z różnorodnych konstrukcji zwiększających intensywność ćwiczeń, np. skakanki szybkościowej do sztuczek lub bokserskiej skakanki stalowej z odważnikami, idealnej do rozwoju mięśni rąk.

Typy i rodzaje skakanek treningowych

Każda skakanka sprawdza się jako uzupełnienie domowego zestawu fitness z piłką gimnastyczną. Jeśli jednak zamierzamy trenować poza domem, warto sprawdzić, z jakiego materiału powstał przewód skakanki. Linki stalowe i rzemienne cechuje wysoka wytrzymałość na ścieranie, więc kontakt z asfaltem lub innym szorstkim podłożem nie spowoduje szybkiego zużycia sprzętu. Jaka skakanka będzie odpowiednia do sztuczek? Tu warto postawić na modele szybkościowe z obrotowymi łożyskami, zabezpieczającymi przed skręcaniem się przewodu. Jeśli obawiamy się obtarć na łydkach, warto wybrać skakankę z materiałową lub nylonową linką.

Podstawowe rodzaje skakanek treningowych:

Typ

Wersja z łożyskami w uchwytach

Wersja z obciążeniem

Zastosowanie

Zalety

Skakanka materiałowa

NIE

NIE

Wewnętrzne: rozgrzewka

Niska cena

Skakanka rzemienna (skórzana)

TAK

NIE

Zewnętrzne i wewnętrzne: rozgrzewka, trening cardio, trening interwałowy, trening ogólnorozwojowy, trening bokserski

Wysoka wytrzymałość na zużycie, naturalna skóra, lekkie drewniane uchwyty, gładki obrót

Skakanka szybkościowa PCV

TAK

NIE

Wewnętrzne: rozgrzewka, trening cardio, trening interwałowy, trening ogólnorozwojowy

Niska cena, gładki obrót, możliwość wykonywania zaawansowanych obrotów (sztuczek)

Skakanka stalowa

TAK

TAK

Zewnętrzne i wewnętrzne: rozgrzewka, trening cardio, trening interwałowy, trening crossfit, rozwój zwinności i szybkości, wysmuklanie sylwetki, poprawa kondycji

Wysoka wytrzymałość na zużycie, gładki obrót, wysoka prędkość, brak skręcania linki

Skakanka z licznikiem

 

TAK

NIE

Wewnętrzne: rozgrzewka, trening cardio, trening interwałowy, trening ogólnorozwojowy

Licznik LCD z wyświetlaniem czasu treningu, liczby powtórzeń oraz spalonych kalorii

 

Dodatkowe funkcje skakanek – na co zwrócić uwagę?

Aby wybrać dopasowaną do potrzeb skakankę, warto sprawdzić trzy elementy: długość przewodu, rodzaj przewodu oraz typ rękojeści. Optymalna długość skakanki treningowej powinna stanowić dwukrotność odległości od pach do ziemi. Najłatwiej zmierzyć ją stając na środku skakanki i naprężając linkę. Jeśli końce uchwytów znajdują się między liniami pach i sutków, to mamy wtedy pewność prawidłowego rozmiaru. Innym rozwiązaniem jest zakup skakanki z regulacją długości, np. modelu Meteor. Jego zaletą jest wbudowany licznik obrotów i kalorii, oferujący pełną kontrolę treningu wyszczuplającego. Cechą dobrej skakanki jest profilowana rękojeść i łożyskowe mocowanie linki. Dzięki nim zyskujemy pewny chwyt oraz płynny obrót skakanki.

Trening na skakance w domowej siłowni

Co daje skakanka dla dziecka i jaką wybrać?

Skakanki dla dzieci powinny być krótsze niż modele dla dorosłych. Przy wyborze stosujemy tę samą zasadę pomiaru, upewniając się, że materiał przewodu nie będzie przeszkodą w nauce skakania. Polecane są zwłaszcza modele z miękkimi linkami, czyli skakanki materiałowe lub nylonowe. Dłuższe skakanki mogą być wykorzystane do wspólnych zabaw i gier, np. skakania w gronie kilku osób. Skakanka dla dziecka jest nowym wyzwaniem, które uczy koordynacji ruchowej oraz wytrwałości. Tu również doskonale sprawdza się w kontroli wagi czy rozwijaniu kondycji.

Efekty skakanki w walce z nadwagą są widoczne już po kilku regularnych treningach. Skakanie angażuje wiele partii mięśni, prowadzać do wzrostu szybkości. Tym samym znakomicie wspomaga rozwój zarówno dzieci, amatorów, jak i sportowców.

Zobacz również