10 metod na zwiększenie motywacji do treningu

5-08-2021

Jak znaleźć motywację do treningu?

Motywacja w sporcie to temat, który nieustannie powraca. Z brakiem chęci zmagają się nawet profesjonalni sportowcy. Klucz w tym, by się dobrze zmotywować – zwłaszcza na początku swojej przygody ze sportem. Pomóc w tym mogą poranne ćwiczenia, które dodadzą pozytywnej energii. Są poste do wykonania, co zachęci Cię do podjęcia aktywności fizycznej. Wraz z czasem wejdą Ci one w nawyk. Wtedy dobrze będzie pomyśleć o stworzeniu bardziej dopasowanego planu ćwiczeń

Jak zmotywować się do ćwiczeń?

Nic nie sprzyja motywacji tak bardzo, jak posiadanie jasno określonych celów. Dlatego zastanów się nad tym, co chcesz osiągnąć. Tym samym regularnie sprawdzaj efekty swojej ciężkiej pracy. Śledzenie poczynionych postępów doda Ci wiary w siebie i sens kontynuowania dalszych treningów. Tracisz zapał do ćwiczeń w domu? Zacznij trening na siłowni lub w towarzystwie innych osób. Ćwiczenie w towarzystwie innych osób podnosi motywację. Dobrym pomysłem jest także wspólny wypad na rower lub rolki. Jeżeli nie masz kogoś, kto Ci potowarzyszy, zawsze możesz zapisać się na grupowe zajęcia fitness.

Jak utrzymać motywację do ćwiczeń?

Czasami dobre chęci to nie wszystko i motywacji trzeba dopomóc. Jak zrobić? Najprostszym sposobem jest sprawienie, by trening stał się przyjemniejszy. Bardzo pomocna okaże się muzyka motywacyjna do treningu. Jest ona szczególnie ważna m.in. w trakcie treningów Body Pump, zumby, ćwiczeń na stepperze i wielu innych. Wyznacza ona bowiem tempo wykonywania ćwiczeń. Należy jednak zaznaczyć, że nie każda muzyka się do tego nadaje. Powinny to być kawałki szybkie, energetyczne i takie, które dodają energii. Natomiast jeżeli powodem Twojego zniechęcenia jest nuda – zadbaj o to, by zapewnić sobie urozmaicenia. Powtarzanie tych samych serii ćwiczeń może Cię jedynie zniechęcić. Jeżeli natomiast podnosisz ciężary – popracuj nad tym, by stopniowo zwiększać ich obciążenie. Rozwijanie swoich umiejętności sprawi, że monotonia nigdy nie zagości na Twoich treningach!

Jak szukać motywacji do regularnych ćwiczeń?

Jeżeli chcesz, by efekty Twoich treningów były widoczne, musisz uprawiać je regularnie. Kiedy wkradnie się do nich rutyna, a zmiana programu ćwiczeń nie pomoże, zwiększ swoją motywację z pomocą poniższych wskazówek.

Motywacja do treningu – co pomaga?

W celu podbudowania swojej motywacji pamiętaj o:

  1. Nagrodzie – po skończonym treningu spraw sobie małą przyjemność, np. w postaci sauny. W przypadku treningów połączonych z dietą warto również pamiętać tzw. cheat meal. Takie małe przyjemności, oczywiście w umiarze, jeszcze nikomu nie zaszkodziły;
  2. Spersonalizowaniu treningu – dopasuj aktywność, czas jej trwania oraz jej intensywność do swoich możliwości. Zbyt intensywne ćwiczenia mogą Cię zniechęcić;
  3. Sprawdzaniu postępów – nic tak nie motywuje jak świadomość tego, że konsekwentnie darzy się do osiągnięcia zamierzonego celu;
  4. Wprowadzaniu zmian – wraz z czasem Twoja kondycja fizyczna ulegnie znacznej poprawie. Dlatego stopniowo zwiększaj intensywność treningów. Masz gorszy dzień? Nie forsuj się i skróć ilość powtórzeń;
  5. Ciągłości treningów – nie masz sił? Nie pomijaj treningu! Powrót do ćwiczeń po dłuższej przerwie będzie znacznie trudniejszy. Zamiast tego wykonaj lżejszy trening;
  6. Wyposażeniu – nie chce Ci się ćwiczyć "na sucho"? Zainwestuj w sprzęt do ćwiczeń! Wraz z wygodą wzrośnie Twoje zaangażowanie;
  7. Mediach społecznościowych – pochwal się swoimi postępami w mediach społecznościowych. Nic nie motywuje tak bardzo, jak duża ilość lajków i serduszek pod zdjęciem;
  8. Rozwoju – zamień chwilową zajawkę sportem w sportowy styl życia i rozwiń swoje umiejętności. Nawet w Internecie znajdziesz mnóstwo informacji o tym, jak poprawić swoje wyniki na siłowni;
  9. Dobra playlista – muzyka wpływa na nasz nastrój i samopoczucie. Dlatego zadbaj o to, by ćwiczyć przy piosenkach, które pobudzą Cię do działania;
  10. Sportowym ubiorze – nowy, świeży i wygodny strój sportowy z pewnością podniesie Twoje morale. Zrezygnuj z ubrań na co dzień oraz tych, których używałeś na poprzednim treningu. Skutecznie pomocne okazują się także akcesoria do domowej siłowni.

Czy wsparcie trenera personalnego zwiększa motywację do ćwiczeń?

Nie ulega wątpliwości, że obecność trenera pomaga w trakcie treningów. Dzięki niemu wzrośnie efektywność wykonywanych ćwiczeń. Trener personalny pomoże również wyeliminować wszelkie błędy, jakie popełnia się w trakcie ćwiczeń. Dlatego szczególnie warto udać się do niego na samym początku swojej przygody ze sportem. To, w jakim stopniu trener wpłynie na motywację swojego ucznia, zależy w dużej mierze od podejścia. Dobry trener powinien znaleźć sposób, który pobudzi Cię do działania. 

Siłownia – motywacja

Nawet najlepiej wyposażona siłownia w mieście wiałaby pustkami, gdyby nie motywacja w ludziach. To właśnie ona przyciąga tam codziennie ogromne tłumy. Jak więc wypracować ją w sobie? Niestety jest to kwestią bardzo indywidualną. Wielu ludzi na siłowni czuje się jak ryby w wodzie. Z kolei są również i tacy, którzy nie potrafią się tam odnaleźć. Najczęściej jest to spowodowane brakiem wiedzy na temat zastosowania dostępnego sprzętu. I tu właśnie można liczyć na pomoc trenera personalnego, który pomoże Ci się odnaleźć.

Zajęcia grupowe a motywacja

Z badań przeprowadzonych w latach 2011-2015 w Stanach Zjednoczonych przez The Lancet Psychiatry wynika, że ćwiczenia grupowe nie obciążają psychiki tak bardzo, jak samodzielne treningi w zaciszu własnego domu. Jest tak, ponieważ człowiek to istota społeczna. Ćwiczenia grupowe motywują więc do podjęcia działania. Obecność innych członków  grupy sprawia, że nie czujemy się osamotnieni w swoich działaniach. Tym samym zwiększa się nie tylko naszą odporność na stres, ale i wpływa na wzrost motywacji.

Motywacja fitness – w grupie raźniej!

Dlaczego grupowe ćwiczenia na stepperze cieszą się tak dużym zainteresowaniem? Przede wszystkim dlatego, że stopień ich zaawansowania zawsze dopasowany jest do poziomu grupy. Bardzo często są one również tworzone pod kątem kryteriów takich jak wiek, w tym m.in.: grupy dla seniorów, kobiet w ciąży itd. W trakcie zajęć mamy więc okazję nie tylko spalić zbędne kalorie, ale i nawiązać nowe znajomości. Przynależność do grupy, te same cele itd. wpływają korzystnie na wzrost motywacji. Jej członkowie nie czują się osamotnieni w dążeniu do realizacji swoich zamiarów. Wszystkim z nich zależy na utrzymaniu dobrej kondycji fizycznej. Dlatego też w trakcie wspólnych treningów z drugą osobą czujemy się bezpiecznie. Decydując się na udział w zajęciach grupowych nie musisz również martwić się o zakup potrzebnego sprzętu. Idąc na zajęcia fitness, na miejscu otrzymasz wszystkie potrzebne do ćwiczeń gadżety.  

Zobacz również